Met E-commerce kan men producten bestellen op een wereldwijde schaal, vierentwintig uur per dag. E-commerce is in de foodsector de afgelopen jaren enorm in populariteit toegenomen en uit onderzoek is gebleken dat één op de drie horecaondernemers iets wil met e-commerce.
Voor wie?
Alumni-leerlingen van SVO Vakopleiding Food, Foodprofessionals, Foodmanagers en Foodondernemers die (mede) verantwoordelijk zijn voor het online marketingbeleid binnen een foodbedrijf.
Benodigde voorkennis of ervaring
Voor deze training heb je geen specifieke voorkennis nodig.
Aanpak
De training van 8 dagdelen (3 uur) bestaat uit alle theoretische en praktische kennis die nodig is voor het opstellen en het uitvoeren van een food e-commerce plan. De training wordt klassikaal gegeven in een periode van 3 maanden.
Het opstellen van een food e-commerce plan bestaat uit de volgende 8 stappen:
- Stap 1: het opstellen van een SWOT-analyse waarbij de belangrijkste kansen, bedreigingen, zwakke en sterke punten van het bedrijf worden benoemd
- Stap 2: omschrijving van de doelgroep (de gast, consument of klant)
- Stap 3: het bepalen van de online visie van het horecabedrijf
- Stap 4: het inzichtelijk brengen van de online klantreis (customer journey), waarbij het traject van een potentiële gast in kaart wordt gebracht van oriëntatie tot na de aankoop
- Stap 5: het benoemen van de doelstellingen op het gebied van gastervaring of beleving
- Stap 6: het samenstellen van de online marketingmix (bijv. de website, social media kanalen en blogs) van jouw bedrijf
- Stap 7: de uitvoering van de online marketingmix binnen jouw foodbedrijf
- Stap 8: het opstellen van een online marketing jaarkalender
Certificering
De training wordt afgesloten met de beoordeling van een opgesteld food e-commerce plan in 8 stappen en een presentatie. Bij het behalen van voldoende resultaat en het bijwonen van minimaal 80% van de lessen ontvang je een certificaat.
Je resultaat
- Je beschikt over voldoende e-commerce kennis in relatie tot de foodsector
- Je hebt meer inzicht in de onderdelen van e-commerce en online marketing middelen die een foodbedrijf uitvoert en je kan hier op managementniveau over meepraten
- Je bent in staat om een food e-commerce plan in 8 stappen op te stellen van jouw foodbedrijf
- Je kan het e-commerce plan in de praktijk uitvoeren voor betere online resultaten van jouw horecabedrijf
- Je hebt tools en tips gekregen om online marketing activiteiten toe te passen met als doel om een betere gastervaring te realiseren
In overleg: bij SVO of in-company
In overleg